Monthly Makers Mars: Miniatyr

 
Det var ett tag sedan jag deltog i Monthly Makers, sist var i september förra året! Jag har velat vara med men det har aldrig blivit av. Men denna månaden bestämde jag mig och påbörjade mitt skapande med temat Miniatyr.
 
Jag visste inte först vad jag skulle göra, tittade runt på pinterest efter inspiration och fastnade på alla miniatyr saker som handlade om älvor och liknande. Små hus, pyttesmå böcker osv, och då kom jag på vad jag skulle göra.
Min favoritfilm när jag var liten var Don Bluths Tummelisa (älskar fortfarande den filmen), så jag bestämde mig för att göra en egen version av henne. En liten flickdocka inte större än en tumme :)
 
 
Kroppen är av ståltråd och tyg, medan huvudet, händerna och fötterna är i lera. Men när jag var klar kände jag mig inte helt nöjd. Meningen var att man skulle kunna böja armar och ben, men den var knappt rörlig alls och ena armen lossnade nästan, så jag bestämde mig för att göra en till.
 
 
Denna gången gjorde jag hela kroppen av lera, som jag skulpterade över ståltråden. Vissa delar på kroppen lämnade jag utan lera, vid axlarna och vid benens början och knäna, så att det skulle gå att böja när leran stelnat. Denna gången gick det mycket bättre, hon kan röra armarna och benen är böjbara:)
Hon blev lite större än den första dockan, hon fick lite längre ben och armar, men hon är ungefär lika stor som en tumme ( jag har ganska små händer, så jämfört med min tumme ser de stora ut..)
 
 
 
Till dem handsydde jag varsin liten klänning, väldigt enkla såna då det är väldigt svårt att göra komplicerade och detaljerade kläder när de ska vara så små. Den första dockan fick två långa flätor i lila garn, medan den andra fick blont krulligt av dockhår som köptes för flera år sedan men aldrig kommit till användning.
 
Sist vill jag be om ursäkt för de dåliga bilderna. Har bara min mobil att ta foto med så det är inte av den bästa kvalitén, haha. Mycket av detaljerna försvann med på fotona, vilket är synd. 
 
Men jaja - det här var mitt bidrag till Mars tema :)
 
Övrigt skapande | |
#1 - - ellenlundis:

Åhh vilken söt docka!

Jag har gjort små dockor, till mitt dockskåp när jag var yngre. Jag gjorde egna dockhus vid högstadiet.. Tyvärr så finns dem inte kvar längre, de gick sönder. :/ Men minnen finns kvar. ^_^ Gjorde egna möbler också.

Svar: Tack!Hade också dockskåp när jag var liten. Synd att dina gick sönder..
LOUIE

#2 - - Katarina:

Vad roligt att du hade tålamod att göra ett nytt försök och utveckla din första design så att det blev som du ville. Verkligen sagohår på den lite större dockan men båda känns som om de skulle kunna titta fram bakom någon blomma i skogen.

Svar: Tack ^^Ja, älskar själv det ljusa krulliga håret. Köpte det för flera år sedan just för att jag skulle göra dockor, men det har aldrig blivit av. Tyckte det passade henne bra:)
LOUIE

#3 - - Alexandra:

Å jisses så fina, hade inte ens tänkt tanken man kan göra såna små figurer själv. Väldigt detaljerat jobb :)

Svar: Tack så jättemycket :)
LOUIE

#4 - - Anna María:

Jättefina dockor tycker jag! Fantastiskt att du kan röra armar och ben på den ena. Och verkligen kul att du tog dig tiden att göra om och prova igen. (Och kul att du kom tillbaka och är med i skapandet. Hoppas att du känner dig peppad även nästa månad.)

Svar: Tack så mycket!Kändes väldigt kul att vara med i Monthly Makers igen, är väldigt peppad inför nästa tema, ska verkligen försöka vara med varje månad från och med nu ^^
LOUIE

#5 - - Wilda:

Så underbara! Blev helt betagen av den ljusa i vit klänning. Fantastiska detaljer och jättefint att göra egna små dockor. Ser fram emot att se fler alster av dig framöver, för visst hakar du på fler gånger? Jag blev så glad av att läsa att du kom tillbaka och var sugen igen.

Svar: Tack så mycket! Är själv mest nöjd med den ljushåriga. Det var väldigt roligt att vara med igen, så ska försöka haka på varje månad från och med nu ^^
LOUIE

#6 - - Ruth | HungryHeart.se:

Åh vad fina! Vilken omsorg du lagt ned på dockorna med alla de små detaljerna och tänk att det till och med går att röra på armar och ben! Jag är jätteglad att du ville vara med i Monthly Makers igen. =)

Svar: Tack så mycket!^^Är också glad att vara med igen :)
LOUIE

#7 - - Form&Känsla:

Så gulliga och vad mycket jobb du lagt ner på detaljerna!

Svar: Tack så mycket ^^
LOUIE

#8 - - Alicia:

Men åh, så vackra! Vad skicklig du är på att skulptera alltså. Är det lufttorkande lera eller vad har du använt? De är verkligen magiska bägge två!

Svar: Tack så mycket!:DAnvände mig av polymer lera, så de fick sättas i ugnen för att torka ^^
LOUIE

#9 - - Mikaela:

Wow vad fina! Vilket finlir att skulptera när de är så små! Tycker du fått till ansiktena jättefint!

Svar: Tack så mycket! :)
LOUIE

#10 - - Jessica:

GUUD vad häftigt!!! Fantastiskt bra jobbat!

Svar: Tack så mycket! :)
LOUIE

#11 - - Sandra:

Jag är så himla imponerad över det här bidraget. Vad fantastiskt duktig du är som lyckats få till så utrycksfulla små dockor!

Svar: Tack så jättemycket :D
LOUIE

Upp