Monthly Makers September: Natur

 
Septembers tema var natur och jag kunde inte vara mer taggad! Jag har alltid älskat naturen och har turen att bo granne med en stor skog. Jag tillbringade största delen av min barndom där, och det gör jag faktiskt fortfarande. Jag tar nog tre eller fyra promenader per dag i skogen :)
 
När jag läste vad månadens tema var blev jag skitglad och visste direkt att jag ville använde mig av något natturmaterial (Nästan allt som finns är ju naturmaterial men jag ville använda mig av något som jag själv hämtat direkt från naturen, ni förstår vad jag menar)
Det finns ju så många saker man kan göra inom temat men jag bestämde mig snabbt vad jag skulle göra, och visste precis vad jag skulle använda mig av.
För flera år sedan när jag var på semester i Kreta plockade jag på mig några vackra stenar. De har legat på en hylla sedan dess så jag tyckte det var dags för mig att använda dem.
Jag tog den allra rundaste och slätaste stenen och borradehål i den, något som tog väldigt lång tid. Jag ritade dit en runa, Algiz: älgens runa.
Älgens runa skyddade mot allt ont. Den sägs föreställa antingen ett älghuvud eller en utsträckt hand.
 
Jag trädde sedan igenom ett band i hålet och så hade jag ett halsband. Men jag tyckte att den såg lite tråkig ut så jag gjorde några pärlor i lera och trädde på. Jag ville inte att pärlorna skulle vara perfekt runda utan gjorde dem lite ojämna, för inget i naturen har perfekt runda former eller perfekta kanter :)
 
Efter det kände jag att jag ville göra ännu ett halsband med en annan sten, men borren gick tyvärr sönder. Istället tog jag till leran igen och helt plötligt hade jag gjort två halsband till.
Jag använde saker jag hittat i naturen på alla utom vargen. Jag använde mig av ett riktigt löv för att göra avtrycket i halsbanden längst till höger.
Vargen, som inspirerades av det här halsbandet, ska föreställa Fenrir. Jag ville fortsätta lite på vikingatemat. Det blev som två teman för mig.
 
Tydligare bild på vargen:
 
 
Vad tycks?
 
 
Inspiration, Övrigt skapande | Monthly Makers, MonthlyMakers, autumn, colour, färg, färger, höst, leaf, löv, natur, nature, pyssel, vikingar, vikings | |
#1 - - Mikaela:

Vad coolt, lerpärlorna ser typ ut att vara stenar de med, jättefina färgskiftningar i dem!

Svar: Tack så väldigt mycket :D
LOUIE

#2 - - Borgmästaren :

Så roliga idéer! Älskar det sätt på vilket du målat den gröna i olika nyanser. Supersnyggt. Även vargen ett mästerverk. Skulpturala inslag i lera är liksom ett mysterium för mig hur man får till det så där fint.

Svar: Åh tack så hemskt mycket! :DVargen tog ett tag, brukar inte arbeta med lera. Det tog mig många försök innan jag fick till den :)
LOUIE

#3 - - Jess:

Snyggt! Roligt att läsa tankegångarna bakom halsbanden, gillar tanken med att naturen inte är perfekt och ditt val att göra pärlorna ojämna :)

Svar: Tack så mycket :)
LOUIE

#4 - - Alicia:

Wow, vilken kul och häftig tolkning av temat och så fina smycken! Vargen är verkligen såå snygg!
Använde du något vatten när du borrade eller tryckte du borren rätt i stenen? Har för mig att det ska gå bättre om en har stenen i lager vatten men är lite illa påläst. Vill gärna prova själv att borra i hårda material :)

Svar: Tack så mycket :DNej jag använde mig faktiskt inte av vatten utan borrade bara igenom stenen. Fick höra efteråt att vatten gör så det blir lättare men det gick bra ändå :)
LOUIE

#5 - - Jessica:

Så fenomenalt! Älskar verkligen stenen med runan.

Svar: Tack så väldigt mycket :D
LOUIE

Upp