The little mermaid

 
 

Jag tror de flesta vet om Disneys Den lilla sjöjungfrun, men det verkar som att inte alla vet hur den originala sagan slutar. Jag kan säga att jag tycker mer om den originala sagan mer än Disneys version, kanske just för att den är så sorglig.

Har ni sett illustrationerna av sagan av Kata Kiss förresten? Om inte, gör det!

Iallafall, i Disneys version är det såklart ett lyckligt slut, Ariel och prins Erik gifter sig och lever lyckliga i alla sina dar.

Men det som jag tycker är så intressant med den originala sagan är att den inte har ett lyckligt slut, och det finns även ett par andra saker som Disney ändrade. Först och främst, i orginalet har häxan inte en stor roll. Hon förvandlar sjöjungfrun till människa, och sedan försvinner hon ur sagan. Men precis som i filmen vill den lilla sjöjungfrun bli människa så hon kan gifta sig med prinsen, och utforska människovärlden. Fast det finns en annan sak som gör att hon vill bli människa, och det är så hon kan komma till himmeln. Endast människor får komma till himmeln, men inte sjöjungfrur.
Så den lilla sjöjungfrun ber häxan förvandla henne till människa, i utbyte tar häxan hennes röst. Hon tar sig sedan till land och letar upp prinsen som hon får bo hos. Varje steg hon tar med sina ben gör fruktansvärt ont, som att trampa på glas, men ändå dansar den lilla sjöjungfrun med prinsen.
I Disneyfilmen fötrollar Ursula prins Erik, men i orginalet förälskar sig prinsen i någon annan utan någon förtrollning. Det planeras ett bröllop, som hålls på en båt. I filmen missar Ariel båten, men i orginalet följer hon med och medverkar på bröllopet. Sjöjungfruns systrar dyker upp och berättar för henne att hon måste bryta förtrollningen, och enda sättet att göra det är att döda prinsen. Om hon inte gör det så dör hon själv istället. Hennes systrar ger henne en kniv för att döda prinsen med, men hon älskar honom för mycket och väljer att dö. Hon hoppar av båten och förvandlas till skum.

Jag vet inte varför jag tycker så mycket om sagan och dess slut, kanske är det för att den är så sorglig och inte slutar lyckligt som många andra sagor. Jag vet helt enkelt inte, men jag tycker iallafall mycket om den.
 
Det finns versioner där hon efter förvandlats till skum blir en luftande, så hon på ett sätt får det efterliv hon alltid önskat sig. Dem tycker jag också om:)
 
Detta blev en lång text, det var inte riktigt meningen. Men jag kände att jag ville skriva om sagan, och varför jag valde att teckna just denna scenen från berättelsen^^
 
Vilken version föredrar ni, Disneys eller originalet?
Teckningar | art, art blog, art by louie, art inspiration, art prints, artist, artwork, den lilla sjöjungfrun, fantasy art, illustration, illustratör, konst, konst blogg, konst till salu, konst tryck, konstblogg, konstnär, low brow art, lowbrow art, mermaid, my art, sjöjungfru, steampunk art, tecknad film, tecknare, tecknat, teckning, teckningar, the artist, the little mermaid | |
#1 - - ellenlundis:

Jag har läst H.C Andersens berättelse om Lilla sjöjungfrun. Den är sorglig :'(

Vacker bild! :)

Svar: Ja den är väldigt sorglig, men jag tycker att det gör den väldigt fin på något sätt:)Tack:)
LOUIE

#2 - - Alicia:

Så vacker bild! Och jag har också läst originalsagan, även om det var länge sen. HC Andersens berättelser har ofta hemska slut, och jag liksom du tycker om dem. De har en helt annan dimension och betydelse än i de flesta tolkningar som gjorts för barn. Ojojoj vad mitt sorgsna tonårsjag fann tröst i den lilla sjöjungfrun med sina ömmande fötter och sitt brustna hjärta ;)

Svar: Tack så mycket!Ja exakt, Disney gör oftast om de gamla sagorna enligt mig lite för mycket ibland. Jag kommer ihåg att jag alltid föredragit originalet bättre än filmen, även när jag var liten. Så det är ju inte att barn inte klarar av sorgliga slut.
LOUIE

#3 - - Wilda:

Tack för att jag får ta del av originalsagan och med din bild till blev jag otroligt berörd av orden. Bilden blir för mig också en väldigt vacker men vemodig bild av systerskapet och alla systrar som far illa och kanske inte överlever, hur mycket vi än försöker hjälpa varandra. Jag föredrar verkligen de sorgliga originalhistorierna bättre. Det finns en sensmoral i de sorgliga sluten som tappas bort i de lyckliga.

Svar: Tack så mycket!Ja som du skriver, sensmoralen från sagan försvinner i disneys version, därför föredrar jag också originalet.
LOUIE

Upp