Thomas Woodruff

 
Jag kommer ihåg att jag för ganska många år sedan såg ett par avsnitt av en dokumentär om konstnärer. Just två av de avsnitten har etsat sig fast, men jag hade för länge sedan glömt bort både vad konstnärerna och dokumentären hette. Men så för ett tag sedan hittade jag den ena konstnärens namn och hemsida :D
Jag sökte efter dokumentären jag sett men hittade inte avsnittet han var med i. Hittade däremot andra avsnitt, här. Har själv inte sett dem än.
 
Men jag har hittat tavelserien har arbetade på i dokumentären, som heter Freak Parade, och tänkte skriva lite om honom och hans konst.
 
Om Freak Parade ( Taget från hans hemsida )
The Freak Parade is a dazzling parade of images that celebrates beauty in aberrance.  The parade’s hapless yet noble characters march gaily across a black expanse, each member on a different panel.  The procession begins with “Anatomy Boy,” an elegant lad flayed from the shoulders down, and ends with “Sweeper,” a grim reaper dressed in a costume that might be described as “heavy metal Watteau.”  All the parade participants are rendered in loving detail and delicately embellished with tiny rhinestones.  Woodruff began this project in late 2000 as a reaction against the global standardization of culture.  Among the references are sideshow banners, Pompeian wall frescoes, Baroque religious paintings, theatrical posters, and Victorian penmanship charts.  References to “normal” parades (Mummers, Tournament of Roses, Mardi Gras, Macy’s) are included but turned on their heads.  Each image has a caption, title, or poem included.  Written by the artist, these texts add another level of meaning to the pictures.  They are deliberately subdued and darkened and subvert the viewer’s usual response, so conditioned through advertising, to image and text.
 
Man of lettuce. Grönsaksmänniskor har man ju sett många av, men jag tröttnar aldrig på dem :)
 
Troubador. Kommer ihåg att denna tavla gjorde mig ledsen, det gör den fortfarande. Men den är väldigt vacker.
 
Flower girl. Min favorit, Flower girl har inspirerat mycket av det jag själv gjort. Särskilt tavlan Vintra :)
 
Här hittar ni hans hemsida och här hittar ni resten av tavlorna i serien Freak parade.
 
Inspiration | art, art blog, art by louie, art inspiration, art prints, artbylouie, artist, artprints, artwork, fantasy art, inspiration, konst, konst blogg, konst till salu, konst tryck, konstblogg, konstnär, low brow art, lowbrow art, pop surrealism, surrealism | |
#1 - - ellenlundis:

Wow! Otroligt snyggt ju! :o Men lite läskigt på samma gång!

Upp